Bio

Jan Motal (*1984 v Ostravě) píše eseje, věnuje se teorii umění a etice médií, vyučuje na univerzitách v Brně a Olomouci. Ve své práci kombinuje různé přístupy (obvzláště M. Buber, A. Stevens, B. Latour, P. Bourdieu), ale i anarchistickou politickou filosofii (P. Kropotkin, G. Landauer, D. Graeber, N. Chomsky). Zajímá ho především, jak může umění a média přispět k dialogu v kulturně a třídně rozdělené společnosti.

Vystudoval scenáristiku a dramaturgii na JAMU v Brně (ateliér A. Přidala) a religionistiku na Masarykově univerzitě. Jako svoji disertaci napsal pod vedením Pavla Švandy studii srovnávající pojetí dějinnosti ve filmových esejích Chrise Markera a Karla Vachka. Habilitoval se knihou Dialog uměním (pocta festivalu alternativního umění …příští vlna/next wave… za publikační počin roku 2017). Od původně spíše existenciálního zaměření (monografie Existenciální divadlo snění a Krása ve filmovém dokumentu) se výrazněji posouvá k sociální kritice.

Několik let se živil psaním pro různé časopisy (převážně neintelektuálního zaměření), natáčením dokumentárních filmů pro Českou televizi, spoluzakládal a vedl studentské rádio, angažoval se jako obhájce komunitních a alternativních rádií. Už toho ale nechal a mimo učení píše jen glosy, komentáře (v roce 2018 mu vyšel jejich výběr Průhledné zrcadlo) a eseje.

Zabývá se mediální etikou, a proto je členem rady expertů Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky a pracovní skupiny pro média Sítě k ochraně demokracie.

Kontakt: honza.motal@gmail.com
Twitter: @jmotal